I dag har vi øje for, at mange børn har særlige behov. Men alle børn har perioder, hvor de har behov for særlig opmærksomhed og støtte.
Børn har i deres opvækst brug for medoplevelse. De er nødt til at skabe deres egne fortællinger om deres erfaringer og behov sammen med voksne, som mestrer og forstår verden på en mere sammenhængende måde, end de selv gør. Kun på denne måde kan barnet tilegne sig den indsigt, kompetence og forståelse af sig selv, som det skal bruge for at tage vare på sig selv og sine omgivelser. I de aller fleste opvækstforløb, kan barnets tætte voksne give denne medoplevelse, men for nogle familier former livet sig, så barnet kommer ind i en skæv udvikling med sig selv.
I disse tilfælde er det godt, at opsøge en terapeut, der ud fra sin faglighed og udefra kommende tilgang til barnet, kan give barnet det, der får ham eller hende til igen at trives fysisk og psykisk, og udvikle sig alderssvarende.
I terapi med børn benytter jeg mig meget af Sandplay kombineret med samtale. Herigennem får barnet adgang til de ressourcer, livserfaringer og kompetencer, som de skal have integreret for at kunne mestre: Indre uro, håndtere oplevelse med tab af selvværd, sorg, skilsmisse eller blive rustet til at indgå i komplekse fællesskaber i skole- eller fritidslivet.
Livets elv
Livets elv er en terapiform, som jeg anvender dels til det enkelte barn, dels til familieterapi. Denne terapiform er specielt god, hvis det drejer sig om udfordringer i relationer, både med det enkelte menneske og i grupper.
Livets elv er en metafor på bevægelse – livets bevægelse.
Der skabes rum og muligheder for at i talesætte usagte ord, hændelser og situationer mv.
Vi arbejder konkret med reb og symboler som lægges ud på gulvet. Rebene symboliserer tid og relationer – symbolerne der bruges symboliserer oplevelserne.